Go to account settings
bb chumjuiste overhemdkleurrijk overhemd — 18 Dec 2020

Hoe kies je jouw juiste kleurrijke overhemd?

Hoe kies je jouw juiste kleurrijke overhemd?

Wat is jouw juiste kleurrijke motief op een overhemd?

Het kiezen van een dessin is geen sinecure. Een kleurrijk overhemd is te gek maar welke past bij jou. Er zijn veel factoren die van invloed zijn of het dessin in harmonie is met de uiterlijke kenmerken van de drager. Vreemd genoeg kiezen mensen vaak onbewust het juiste dessin. Door een analyse van ondermeer de gelaatskenmerken kun je vaststellen of het dessin ook harmonieert met de uiterlijke kenmerken.

 

In deze vlog komen een aantal model naar voeren met shirts die inmiddels zijn uitverkocht, maar de uitkomsten zijn iedere dag weer geldig als jij een kleurrijk overhemd uit kiest of dit voor iemand anders moet of mag doen. Er is voor gekozen het dessin af te stemmen op de uitkomst van de analyse van de gelaatskenmerken. Er wordt niet expliciet rekening gehouden met lichaamsbouw, lengte, contrastwaarden en kleurtype. Kijk mee welke keuzes Yuri, Gerard Peter en Jan hebben gemaakt.

Bij het analyseren van de gelaatskenmerken wordt rekening gehouden met:

  1. De lijnbeweging ( recht of rond) en de lijnrichting (horizontaal, verticaal of diagonaal) van het dessin moeten in overeenstemming zijn met de meest dominante lijnbeweging in het gezicht.
  2. De definitie van de randen van het motief (scherpte van het dessin) wordt bepaald door hoe gedefinieerd de wenkbrauwen, ogen, neus en mond zijn
  3. De ruimte rondom het dessin moet in verhouding zijn met de ruimte in het gezicht. Probeer met de gelaatskenmerken (wenkbrauwen,ogen, neus en mond) een denkbeeldig dessin te creëren en denk dat het gezicht de achtergrond is voor dit dessin. Dessins kunnen veel ruimte hebben, matig of dicht zijn met veel of weinig achtergrond.
  4. De grootte van de print (klein, medium of groot of een combinatie) moet in vereenstemming zijn met de grootte van de gelaatskenmerken.

 

In de volksmond worden de woorden dessin, motief en print afwisselend en door elkaar gebruikt. De verschillende woorden hebben echter verschillende betekenissen. Motief: een onderdeel van een dessin. Een motief kan enkelvoudig (solitair) zijn of kan uit verschillende vormen bestaan

(samengesteld motief). Als een motief in een regelmatige herhaling op een ondergrond geplaatst wordt, spreekt men over een doorlopend dessin (rapport). Dessin: het geheel van motieven, deze kunnen ingeweven, ingebreid, gedrukt, geborduurd, etc. zijn. Print: het geheel van motieven. Een print is altijd gedrukt. Voordat men ontdekte dat stoffen versierd konden worden met (plantaardige) verfpigmenten, versierde men stoffen door borduurwerk, passement (een verzamelnaam voor

decoratieve textielproducten zoals banden, franjes, koorden en galons) en kant. Het oudste bewijs van het drukken van prints op kleding, dateert van vierhonderd jaar voor Christus en heeft zijn oorsprong in India. Het bedrukken van stoffen werd in die tijd voornamelijk toegepast op katoen, met bijvoorbeeld de beitstechniek. Het is in diezelfde periode dat er in Europa geëxperimenteerd werd met verfpigmenten geprint op stof. Vanaf de vroege middeleeuwen werd er met kleine blokken geprint, meestal in één kleur, op een ongekleurde stof. Bedrukt textiel werd toentertijd in hoofdzaak nog gebruikt voor wand- en vloertapijten. Belangrijk keerpunt in de ontwikkeling van Europese textieldruk vond plaats rond de zestiende eeuw. De Verenigde Oost –Indische Compagnie (VOC) zorgde voor de invoer van luxe goederen, flamboyante kleuren en geverfde en bedrukte stof. Vanaf de zeventiende eeuw werden bedrukte stoffen ook gebruikt voor japonnen en mannen droegen ochtendjassen van bedrukt katoen. De industriële revolutie is van grote invloed op de textieldruk. In 1856 wordt de eerste synthetische verf (Mauve) ontdekt en in 1902 zijn er al zevenhonderd synthetische kleuren beschikbaar. In 1930 wordt zeefdruk commercieel toegepast en vervangt daarmee vorige procedés. Motieven kunnen sneller worden aangepast door deze methodiek, wat leidt tot een ware printexplosie in de jaren 60. Het is het Franse modehuis Hermès dat als eerste dessins toepast op de catwalk. Met de digitalisering van het drukproces zijn de mogelijkheden vandaag de dag oneindig en ongekend.

Bron: Prints in mode en kostuumgeschiedenis ISBN: 978905544814

bb chum kleurrijk overhemd met print

bb chum kleurrijk overhemd met print

bb chum kleurrijk overhemd met print

bb chum kleurrijk overhemd met print

bb chum kleurrijk overhemd met print

bb chum kleurrijk overhemd met print

bb chum kleurrijk overhemd met print

bb chum kleurrijk overhemd met print

                                 bb chum kleurrijke overhemden met print

Wees de eerste om te reageren...

Your email address won't be visible to the public

Je winkelwagentje — 0

Je winkelwagentje is op dit moment leeg

Inloggen

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »